Ny fugl på Flight4000



Interview med Henrik (skolechef på Flight4000) om nyt skolefly:

Flight4000 er vi rigtig glade for vores Evektor Sportstar til VFR-undervisning, men med de nye krav omkring PBN til IFR-undervisning havde vi brug for et fly, som kunne flyve IFR og imødekomme de nye regler. Nogle gange bliver ens bønner hørt. En dag skrev Jan Winther til mig og spurgte, om jeg havde interesse i at købe hans Cessna 172. Nu er Jan Winther ikke hvem som helst og hans Cessna ikke hvilken som helst Cessna. Jan købte flyet, OY-TRR, tilbage i 1974, hvor det var næsten nyt. Siden har han fløjet mere end 6000 timer, hvilke, på nær nogle få timer, alle er fløjet på OY-TRR. Jan brugte flyet til fotoflyvning, hvilket har resulteret i nogle imponerende bøger med fantastiske billeder taget over Danmark.

Flyet har været exceptionel godt vedligeholdt, uden at der er sparet på noget.  Jeg blev enig med Tue (direktør på Flight4000) om at købe OY-TRR og opgradere den til et IFR-skolefly til brug på Flight4000. Flyet skulle have en ny motor, da den gamle var løbet tør for gangtid. Så da vi alligevel stod overfor et ophold hos GA Service, kunne vi lige så godt få flyet opgraderet.

Da jeg var på Sun ‘n Fun, faldt jeg i den forbindelse i snak med Electroair, som havde messetilbud på elektronisk tænding, som skulle give bedre brændstoføkonomi og mere power. Så den kom i indkøbskurven sammen med en udstødning fra PowerFlow, som også skulle give mere power. Derfor skulle vores nye Lycoming O320 motor på 150HK nu have fået lidt flere kræfter og bruge lidt mindre brændstof. Begge dele lyder jo godt, når den skal flyve mere end 300 timer om året.

Cockpittet skulle også have en mid-life upgrade. Flyet var veludstyret med to WAAS Garmin 430 GPS og ASPEN1000 EFIS, men autopiloten var 1-akset, hvorfor vi gerne ville opgradere den. Vi besluttede at installere en S-TEC 55X fuld digital autopilot, som kan holde kurs og højde samt kan flyve 3D approaches ned til minima. Den passer rigtig godt sammen med den ASPEN1000 EFIS, som OY-TRR havde i forvejen. Således er der højde pre-select og Flight Mode Announciator på ASPEN, som bare gør det hele meget mere integreret.

Tue syntes desuden, at det gamle audio panel i monolyd trængte til en opgradering. Derfor bestilte vi et Garmin GMA345 audiopanel, som kunne levere stereolyd i 3D fra Bluetooth. Det virker fantastisk at sidde over skyerne og høre HiFi lyd i 3D. Jeg har tidligere undervist med Spotify playlisten “Rock til træning” for fuld styrke i headsættet – og skal hilse og sige, at det fungerer rigtig godt til IFR skoling.

Tue er flittig bruger af ForeFlight og syntes det kunne være smart, hvis man kunne sende sin driftflyveplan over wi-fi til Garmin430 GPS’en. Så vi fik også installeret et Flightstream210 modul. Den giver også et syntetisk cockpit på ForeFlight. Hvis man har sin iPad med, kan man flyve hele turen på iPaden.

Instrumentpanelet fik også en makeover med nyt laserskåret panel, som ser rigtig godt ud.

Nu har vi så et fantastisk skolefly, som er klar til at komme ud og flyve med vores elever – og som også er rigtig velegnet til ture rundt i Europa.

Kom endelig forbi og se den nye fugl, som vi er meget glade for, har fundet sin vej til Flight4000.