Din personlige pilotuddannelse

FAQ - Privat Pilot

Du kan starte din pilotuddannelse, når du er fyldt 16 år, men skal være fyldt 17 for at gå til skill-test.  

Forskellen på PPL og LAPL er hovedsageligt, at du med et PPL må flyve med mere end 3 passagerer og fly over 2.000kg. Derudover kan du tage Instrument Ratings. De fleste privatpiloter har kun brug for et LAPL. 

Du kan se mere på Privatpilot PPL (A) men priserne mellem forskellige udbydere kan være lidt svær at sammenligne. Regner man bloktimer, som er den tid man sidder i flyet eller regner man instruktionstimer. Se mere her omkring forskellen på de forskellige timeberegninger. Alle skoler opgiver minimale antal timer, men det er meget sjældent at nogen gennemfører på absolut minimum. Derfor er det vigtigt, hvad timer udover minimum vil koste dig, samt om du skal betale ekstra for instruktøren, hvis du har brug for yderligere instruktion på jorden. 

Hos os betaler du med fakturering bagud i forhold til forbrug “Pay as you fly”. Det vil sige, at du først betaler for dine lektioner, når du har haft dem. Teorikurser afregnes forud for start, da de også dækker bøger og andre materialer. 

Ved ikke at kræve store forudbetalinger, overholder vi dermed “Good practice” fra Trafikstyrelsen.

Du skal dog betale et depositum på 10.000 for privatuddannelsen. Deposita indsættes på en spærret klientkonto under din uddannelse og modregnes på din sidste faktura. 

Teori og flyvning afregnes med os, medens prøver der skal aflægges overfor myndighederne, afregnes direkte med dem. Dette gælder også din Medical. 

Vi afholder typisk PPL start i april, samt august i både Roskilde og Randers. Herudover holder vi Instrument, ATPL, Radio kurser mv. flere gange årligt.

Der er dog et minimumsantal, der skal være for at kurset bliver gennemført.  

Se vores kursuskalender

Teoriundervisningen foregår typisk om aftenen kl. 18-21 eller 19-22 i vores undervisningslokaler. Det vil også være muligt at deltage pr. Zoom, hvis du har brug for det. Vi anbefaler dog, at du deltager in-persona, da du derved får opbygget et stærkt netværk med dine med kursister. 

Vi har optagelsesprøver til både Privatpilot og erhvervspilot. 

Det er ikke et lovkrav til privatpilot, men vi ønsker at afstemme forventninger med dig inden du starter. Pilotuddannelsen kræver engelsk på minimum B-niveau, ligesom basic matematik vil være en nødvendighed. 

Da det ikke er et lovkrav, vil optagelsesprøven være vejledende, således at vi eventuelt sammen med dig, beslutter om du skal øve lidt mere på engelsk eller gennemgå en af vores matematik/fysik kurser (selvstudie) og så prøve igen. 

Prøven er gratis og du får besked med det samme.

Ja, vi holder jævnligt informationsaftener, typisk 6 gange årligt i både Roskilde og Randers. Du kan altid se på Informationsaftener, hvornår næste afholdes. Det er gratis, men kræver tilmelding. 

Det er ganske sikkert at flyve. Der blev registreret 332 dødsfald på verdensplan i 2020 som følge af privatflyvning. Til sammenligning dør der 1.3M i trafikken globalt hvert år. Der er selvfølgelig flere i trafikken, men i for eksempel Danmark er dødsulykker i flyvning ganske sjælden. 
Som en ekstra sikkerhed er vores skolefly forsynet med en faldskærm, som kan bringe flyet ned i sikkerhed.  Den største faktor for fejl er desværre piloten, hvorfor vi gør ekstra meget ud af, at uddanne dygtige piloter fremfor blot at være pilotfabrik.